Problemele de comportament sunt frecvente la copii si adolescenti si pot duce la probleme scolare grave. Atunci cand nu sunt tratate, aceste probleme pot continua si chiar se pot agrava la varsta adulta. Este important de inteles ca problemele legate de agresivitate, furie, compulsivitate, sfidare, negativitate, nervozitate sau impulsivitate se pot dezvolta si in orice moment al vietii – copilarie, facultate, varsta mijlocie sau chiar pana la varsta de pensionare.
Orice schimbare de comportament sau agravarea unei probleme de comportament merita investigata. Majoritatea oamenilor au avut momente trecatoare in care au facut ceva cu adevarat rau sau inadecvat.
Copiii si adolescentii isi pot intrerupe uneori profesorii, pot refuza sa asculte parintii si alte figuri ale autoritatii sau sa devina agresivi cu fratii sau colegii de clasa. Si adultii pot, uneori, sa-i doboare pe toti cu discutii negative, sa faca ceva manipulativ sau sa explodeze cu furie. E normal. Dar cand acest tip de conduita devine un model de lunga durata cu impact negativ la locul de munca, acasa sau la scoala, atunci este considerat o problema de comportament.
Care sunt simptomele de baza?
- Agresivitate sau furie;
- Tendinte impulsive;
- Tendinte compulsive;
- Negativitate;
- Nervozitate;
- Tendinte manipulative;
- Comportament perturbator sau inadecvat;
- Neatentie;
- Sfidare;
- Comportament antisocial.
Daca un copil se confrunta regulat cu oricare dintre urmatoarele comportamente, pot fi semne de tulburari de conduita, tulburare de opozitie, ADD / ADHD, depresie, anxietate, tulburare bipolara, tulburare din spectrul autist sau probleme de furie precum tulburarea exploziva intermitenta.
Cauze
Exista multe cauze ale comportamentelor problematice, inclusiv probleme biologice (leziuni traumatice ale creierului sau o predispozitie genetica), probleme psihologice (conditiile de sanatate mintala) si probleme sociale (cum ar fi evenimente de viata stresante, un mediu familial disfunctional, cresterea in saracie sau in stare nutritionala slaba).
Identificarea comportamentelor problematice si interventia pentru disciplinare
Pentru a controla comportamentul unui copil, este nevoie sa fie modificat mediul sau contextul in care apare comportamentul, sa se analizeze consecintele – beneficiile aduse copilului de comportamentul adoptat, apoi sa se intervina cu metoda specifica de corectare. Daca metoda aplicata este buna, comportamentul problematic se va diminua sau va disparea